Tele2 discrimineert bij afsluiten telefoonabonnement

21 november 2011 - Laatste update 27 januari 2016

Een telefoonabonnement weigeren aan een klant met een niet-Nederlandse nationaliteit is verboden. Dit blijkt ook een recent oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). In de zaak weigert Tele2 Nederland een telefonieabonnement te verstrekken aan een Chinese vrouw, omdat ze geen Nederlands paspoort heeft.

Tele2 discrimineert bij afsluiten telefoonabonnement

De vrouw met Chinese nationaliteit wilde een abonnement afsluiten bij Tele2. Maar het telefoonbedrijf weigerde toen bleek dat de vrouw geen Nederlands paspoort heeft. Tele2 stelt in haar acceptatievoorwaarden de eis dat de aanvrager een Nederlands identiteitsbewijs moet hebben. Een buitenlands paspoort zou te weinig informatie over financiƫle risico's geven. Met deze voorwaarde maakt Tele2 het potentiƫle klanten met een andere nationaliteit onmogelijk om een abonnement af te sluiten. En dat is discriminatie op basis van nationaliteit.

Eerder dit jaar oordeel de CGB tot discriminatie in een soortgelijke zaak. Ook in die zaak stelde een telecomaanbieder een Griekse man aanvullende voorwaarden voor het aangaan van een abonnement (oordeel 2011-26).

Bekijk de samenvatting en het oordeel (2011-161)