Sallie is medewerker Front Office bij het College

Sallie werkt sinds 2021 als medewerker Front Office bij het College voor de Rechten van de Mens.

'Ik beoordeel of een klacht binnen onze bevoegdheden valt en zo ja, wat de rechtsvraag is'

Hoe ziet je dagelijks werk eruit?

Ik ben betrokken bij de eerste afhandeling van meldingen en klachten. De meldingen komen dagelijks binnen via de mail. Soms zijn het heel specifieke meldingen van iemand die discriminatie ervaren heeft, soms gaan ze in bredere zin over mensenrechten. Die mails beantwoord ik. Een deel van de meldingen kan aanleiding zijn voor een verzoek om een oordeel.  

In dat geval komt zo’n melding via het klachtenformulier terecht in een van de vooronderzoeken waar je als medewerker Front Office medewerker mee aan de slag bent. Gemiddeld heb je steeds zo’n vijftien digitale dossiers onder je hoede, in verschillende stadia van ontwikkeling. Bij een vooronderzoek verzamel ik informatie die niet duidelijk blijkt uit het verzoekschrift: wat is er precies aan de hand? Zijn er bewijsstukken?  

Ik maak altijd een belafspraak met de verzoeker om die informatie te bespreken en op te halen, de procedure toe te lichten en ook te laten weten dat deze kosteloos en laagdrempelig is. Vaak is dat niet bekend. Ik beoordeel vervolgens of de klacht binnen onze bevoegdheden valt en zo ja, wat de rechtsvraag is. Als ik een begin van een vermoeden van discriminatie kan constateren, gaat het verzoekschrift naar een van de juridisch adviseurs bij het College en zij pakken het dan verder op. 

'Het geeft mij heel veel voldoening voor mensen de eerste contactpersoon te zijn'

Waarom doe je dit werk?

Als kind had ik al een sterk rechtsvaardigheidsgevoel. Mijn ouders raakten soms vermoeid van de vele discussies die ik wilde voeren. Ik kan niet tegen onrecht en ik heb altijd geweten dat ik ‘later als ik groot was’ iets wilde doen voor de minderbedeelden, de kwetsbare mensen.  
 
Heel fijn aan mijn werk vind ik het directe contact met de mensen om wie het gaat. Het is vaak niet bekend wat voor mogelijkheden er zijn om je recht te halen als je gediscrimineerd bent, en het geeft mij heel veel voldoening voor deze mensen de eerste contactpersoon te zijn. Wat je te horen krijgt is vaak heftig, maar het doet me goed iemand hierin handvatten te kunnen bieden. Ik heb veel discriminatie meegemaakt, ook om mij heen, en ik wil er graag zijn voor deze mensen. Ze laten weten dat ze er niet alleen voor staan. Hun verhalen raken diep, en het is fijn iemand te treffen die ze hoort, zodat het er mag zijn.